1991 - Sous-bois au Jardin de Bagatelle           73 x 100 cm (29 x 39 in.)
          In the shade at the Bagatelle Garden       E 767 40 P

The beautiful Bagatelle Park, with its historical pavilion and numerous gardens, is over two hundred fifty years old and in 1905, for the tremendous joy of Impressionist painters like MAX-AGOSTINI, the city of Paris acquired it, thanks to Richard Wallace, the generous donor of the fountains. The numerous walkways bordering the lawns and flowerbeds allowed the artist to compose his paintings in many different ways �  as in this scene of shady grass dotted with blue hyacinths under the park trees. This type of work, with the daylight coming down through the leaves of the trees, lighting the subject from behind, has become a characteristic trademark of the painter's landscapes. Max especially appreciated the fact that he had enough room at Bagatelle to back up so that he could see the details of the flowers in the foreground, and indicate the strollers in the background at the same time. He also did many canvases of the famous rose garden, renowned the world over for the great variety and beauty of its roses, delicate and sought-after, presented in such a remarkable manner that, long after their visit, the admirers take with them, a fragrant trace.

Le merveilleux parc de Bagatelle, avec son pavillon historique et ses multiples jardins, a plus de 250 ans, et en 1905, pour le grand bonheur des peintres impressionnistes comme MAX-AGOSTINI, la ville de Paris l'a acquis, gr�ce � Richard Wallace, le g�n�reux donateur des fontaines. De nombreuses all�es longeant les pr�s et parterres fleuris permettaient � l'artiste de composer ses tableaux de fa�on tr�s vari�e � comme ici, avec ce sous-bois du parc parsem� de jacinthes bleues. Ce travail de lumi�re traversant les feuilles des arbres et �clairant le sujet par derri�re, devint une marque caract�ristique des paysages du peintre. Max appr�ciait particuli�rement le fait d'avoir beaucoup de recul � Bagatelle pour pouvoir, en m�me temps, d�tailler les fleurs du premier plan et indiquer les promeneurs au fond. Il a aussi fait de nombreuses toiles de la roseraie, connue dans le monde entier pour la multitude et la beaut� de ces roses, aux couleurs d�licates et recherch�es, remarquablement pr�sent�es, et qui laissent aux admirateurs longtemps apr�s leur visite, une trace parfum�e.