1990 - Le pont japonais à Giverny             81 x 54 cm (32 x 21 in.)
          The Japanese Bridge at Giverny        E 726 25 M

After 1890, while still organizing the existing flowerbeds, Monet had the idea to arrange a "water garden" with a "Japanese bridge" which reminded him of the etchings he so much admired of this country. The wisteria soon covered the trellis, which formed a lovely little flowered tunnel used to cross the pond. MAX-AGOSTINI often placed his canvas vertically to paint this subject with its upside down reflection created on the water's surface. The colorful surrounding bushes and the bridge formed an oval shape that fit perfectly into the elongated composition. A few figures leaning on the railing completed the scene by adding perspective and animation. Max did several versions of this theme which brought him closer to the inventor of this magical setting.

Apr�s 1890, tout en organisant ses parterres existants, Monet a eu l'id�e d'am�nager un "jardin d'eau" avec un "pont japonais" qui lui rappelait les estampes qu'il aimait tant de ce pays. La glycine a vite recouvert le treillis, formant un joli petit tunnel fleuri qui servait � traverser le plan d'eau. Souvent, MAX-AGOSTINI utilisait sa toile en hauteur pour pouvoir peindre ce sujet, avec la r�flexion � l'envers cr��e sur la surface de l'eau. Les buissons autour �taient de toutes les couleurs et formaient avec le pont, un ensemble ovale qui rentrait parfaitement dans une composition verticale. Quelques figures s'appuyaient sur la balustrade et compl�taient la sc�ne, en apportant une perspective et une animation. Max a peint plusieurs variations sur ce th�me, qui le rapprochait du cr�ateur de ce lieu magique.